Daan Hofman
voorstelling

Daan Hofman

Daan Hofman studeerde in 2003 af als theatermaker aan de HKU. Tijdens zijn studie begon hij met het schrijven en zingen van liedjes. De eerste liedjes schreef hij onder begeleiding van George Groot en werden gepresenteerd onder de titel “De regen komt vannacht”. Het was een sober concert met alleen piano en gitaar. Hiermee belandde hij in de finale van de Bronzen Buurvrouw en speelde op het Internationaal Theaterscholen Festival. Dat was een begin.

Daan:”De liedjes die ik schrijf hebben een sterk gevoel voor Europese traditie, maar zijn ook beïnvloed door moderne popmuziek. Ik noem het “popchansons”, een die is term ontstaan vanuit de fantasie hoe popmuziek zou hebben geklonken als het uit Europa was gekomen. De liedjes zijn vervlochten met franse chansons, Italiaanse opera en volksmuziek uit de balkan. Ze zijn theatraal en schromen het grote gebaar niet. Ze worden behuisd door personages die iets meer willen van het leven, ontroerend in hun tijdloze verlangen, maar soms ook tragisch wanneer ze met lege handen achter blijven. Ik breng ze onder de overkoepelende kreet: “Tranefanfare!” Het lied “Tranefanfare” zelf, gaat over een jongen die wat teveel aan liefde en levenslust in zich voelt. Op een nacht smelt zijn verstand en besluit hij de hele wereld te omarmen en al zijn liefde weg te geven, met alle gevolgen van dien… Ik hou wel van dit soort grote gebaren, mijn liedjes schuren dan ook vaak tegen het pathetische aan, ik heb daar een zwak voor. Toch probeer ik altijd afstand te houden van het dikke sentiment, als zanger wil ik niet ondergaan in de emotie die ik bezing, ik wil haar dresseren alsof het een wild paard is. Daar ligt voor mij de spanning. Toen ik zestien was zag ik Jacques Brel op televisie, hij zong iets over Amsterdam en het vuur spatte van het beeldscherm af. Bij hem was de emotie alom aanwezig, daar kon je niet omheen, maar in volledige beheersing. Ik hou erg van muziek die voortkomt uit het theater. Kurt Weill bijvoorbeeld, Tom Waits natuurlijk, oude broadway musicals of opera’s van Verdi, Liedjes die ontstaan zijn vanuit een verhaal, waarin de muziek en de zang de menselijke emotie uitdrukt. Ik speel veel in theaterzalen omdat er goed geluisterd kan worden. De aandacht is er intenser dan poppodia, waardoor je met je muziek subtieler en kleurrijker te werk kan gaan. Aangezien het lied voor mij een versmelting is tussen taal en muziek komt dat het beste tot zijn recht in de theaterzaal. Mijn uitgangspunt is om liedjes te maken waarin de muziek een werkelijke meerwaarde is bij de tekst. De kwaliteit van de klank en het arrangement , de melodie en de energie van het lied vertellen samen met de woorden het verhaal. Alle muzikale stijlen zijn denkbaar, die vrijheid wil ik nemen, maar de muziek staat altijd in dienst van de intentie van het lied, dit is het kader”

Jelle Kuiper
Jelle Kuiper
Renee van Bavel
Menu